Historie
In het bestemmingsplan "Tabaksteeg 2006" werd uitgegaan van maximaal 880 woningen. In
2009 werd besloten om 47 extra woningen te bouwen in de laatste fase van Tabaksteeg. Dit
leidde tot verdichte bebouwing, nauwe straten, beperkte voetpaden, krappe parkeerplaatsen
en weinig groen. Ter compensatie heeft de gemeente een groene bufferzone van 100 meter
ten zuiden van het fietspad Tabaksteeg in het vooruitzicht gesteld, bedoeld voor speel- en
recreatiedoeleinden.

In 2017 werd het vertrouwen in de gemeente ernstig aangetast toen de gemeente wilde
meewerken aan de bouw van 28 woningen in de groene bufferzone, waardoor deze zone
zou krimpen van 100 naar 60 meter. Een opiniepeiling destijds toonde aan dat 82% van de
680 ondervraagde Leusdenaren een onbebouwde bufferzone van 100 meter wenste.

Voorgestelde situatie vanuit het VO
De bouw van de 28 woningen bleef uit en Tabaksteeg Zuid is aangewezen als zoekgebied
voor woningbouw. In het huidige concept VO is substantiële bebouwing opgenomen in de
groene bufferzone, met woonclusters op slechts 31,2 meter van het fietspad hetgeen nog
maar een fractie is van de beoogde groene bufferzone en er geen ruimte meer is voor speel-
en recreatiedoeleinden.
Aandeel groen in de bestaande wijken
Binnen de huidige wijken Tabaksteeg en Leusden Zuid is uitbreiding van groen niet mogelijk
waardoor ze met name afhankelijk zijn van het groen in de bufferzone. De 100 meter zone
dient daarom dus volledig, zoals in het vooruitzicht gesteld, zonder woningen, ingericht te
worden als groene, recreatieve zone. Daarnaast wordt een deel van de ecologische zone
opgeofferd door de geplande ontsluitingsweg.

Groen in de nieuwe wijk
Het VO lijkt op het eerste gezicht voldoende groen te bevatten. Echter hierbij wordt de 100
meter groenstrook voor de tweede maal ingezet: destijds bij de realisatie van de wijk
Tabaksteeg en nu bij de realisatie van de Tabaksteeg Zuid. Hiernaast is de parkeernorm van
1,2 auto per woning niet realistisch. In de praktijk is 1,8-2 auto’s per woning in een niet-
stedelijk gebied de werkelijkheid. Deze werkelijkheid leidt tot parkeerproblemen in de nieuwe
wijk maar ook in de bestaande wijken en het verlies van groen in de nabije toekomst. Zonder
een duidelijke visie van het gemeentebestuur is het plan niet uitvoerbaar zonder grote
aanpassingen, zoals minder woningen of meer parkeerplekken, wat dus ten koste gaat van
het groen.