Algemeen verkeer
Een nieuwe woonwijk moet onder andere goede ontsluitingen, voldoende parkeerruimte en
groenvoorzieningen hebben om leefbaar te zijn. Tijdens diverse informatiebijeenkomsten
werd grote zorg uitgesproken over de geplande bijna 1.000 woningen in de nieuwe wijk, die
ongeveer 2.000 auto's zullen opleveren.


Ontsluitingen
De plannen gaan uit van drie woonkernen, waarvan twee in het oosten en één in het westen.
Een mogelijkheid blijft bestaan dat in het westen nog een vierde woonkern (gebied Fokker)
wordt toegevoegd. Het is onduidelijk hoe de ontsluiting van alle 4 woonkernen er precies uit
gaat zien.

Bezwaren tegen het VO
1. Te grote verkeersdruk en -onveiligheid op de Ben Ponbaan, Anna Aleidalaan en
Hekkerdreef
2. Doorstroming op de kruispunten Ben Ponbaan/Hekkersdreef/Groene Zoom i.c.m.
spoorwegovergang
3. Ontsluiting door de ecologische zone
4. Bij calamiteiten ontstaan er onaanvaardbare veiligheidsrisico's
5. Sluipverkeer vanuit het zuiden

Voorgestelde alternatieven
1. Hamersveldseweg/Leusbroekerweg - De Hamersveldseweg is te smal voor
ontsluitingsverkeer. Wij stellen voor om de Hamersveldseweg langzaam verkeer te
maken en een parallelweg aan te leggen (‘Nieuwe Hamersveldseweg’)
2. Nieuwe Hamersveldseweg/Grasdrogerijweg/Ben Ponbaan
3. Zuidelijk ontsluiting busbaan/Arnhemseweg - Deze aansluiting bestaat al.
Bovengenoemde alternatieven zijn niet verwerkt in het voorlopig ontwerp. Ook is niet
onderbouwd waarom niet voor deze opties is gekozen. Constructief overleg met de provincie
is daarom noodzakelijk om tot een oplossing te komen. Dit moet eerst gebeuren voordat er
besluiten worden genomen op het VO.

Verkeersbelasting in bestaande wijk.
De route naar de scholen en voorzieningen in de bestaande wijken zorgen voor een veel
grotere verkeersbelasting van met name de Anna Aleidalaan, Jan Wagenaarlaan en
Hekkerdreef. De gevolgen van de aangenomen motie voor de ontwikkeling van het
Maximaplein zijn ook nog niet meegenomen in het VO.